Notice: include(): read of 2253 bytes failed with errno=12 Cannot allocate memory in /home/simpre/public_html/globalpartnerdvl.ro/wp-content/plugins/pixel-caffeine/vendor/composer/ClassLoader.php on line 444
Stii ce inseamna practicarea legala a cabotajului in Uniunea Europeana? - GLOBAL PARTNER DEVELOPMENT Stii ce inseamna practicarea legala a cabotajului in Uniunea Europeana? - GLOBAL PARTNER DEVELOPMENT
Certificate Disponibile Gratuit
Certificate Disponibile Gratuit

GLOBAL PARTNER DEVELOPMENT

Certificate Disponibile Gratuit

Stii ce inseamna practicarea legala a cabotajului in Uniunea Europeana?

Daca activezi in industria transporturilor, cu siguranta ai auzit termenul de “cabotaj rutier”; poate l-ai si practicat. Totusi, de-a lungul timpului, s-au aplicat multe sanctiuni grave privind cabotajul ilegal, inclusiv amenzi de zeci de mii de euro. Ca sa nu intampini si tu probleme, noi iti vom oferi toate informatiile de care ai nevoie.

Ce inseamna cabotajul rutier?

Cabotajul este un transport national de marfuri, care este parte al unui transport international (incarcare descarcare intre 2 state), efectuat pe teriotiul unui stat membru, al Uniunii Europene (UE), cu acelas autovehicol, de un transportator inregistrat intr-o alta tara membra UE. Are caracter temporar, este contra cost, se efectueaza spre ex. in cazul Frantei dupa descarcare marfurilor efectuate cu transportul international, cu un numar limitate la maxim 3 operatiuni (3 incarcari 3 descarcari pe acelas teritoriu in max 7 zile) si este contra cost bineinteles. Ca sa fie si mai clar, avem aici un exemplu:

  1. un transportator roman, angajat al unei companii romanesti, efectueaza un transport rutier de marfa (electrocasnice) din Germania, in Franta (Lion); in loc sa se intoarca cu un camion gol din Franta pana in Romania, mai efectueaza un (sau chiar inca 2 additionale) transport intern de mobilier, pe teritoriul Frantei, intre Lion si Paris; avand in vedere ca punctele de descarcare si incarcare ale mobilierului sunt pe teritoriul aceluiasi stat membru UE, aceasta operatiune este denumita cabotaj

  2. Un alte exemplu ar fi incheierea unui transport international intre Romania-Spania cu finalizarea unei operatiuni de cabotajul in Franta. Un transportator roman, angajat al unei companii romanesti, efectueaza un transport rutier de marfa (electrocasnice) din Romania, in Spaniei (Cordoba); el descarca marfa in Spania iar imediat dupa descarcare merge fara descarcare in Franta, incarca in aproprierea granitei si descarca la Lion. De la Lion preia o alta marfa pentru o alta descarcare in afara Frantei sa presupunem ca este Germania aceasta fiind si ea catalogata ca si o operatiune de cabotaj.

    Exceptiile de la aceasta regula sunt Elvetia si Marea Britanie, care nu sunt membre UE, iar atunci nu este indeplinita una dintre cele doua conditii pentru cabotaj.

Care sunt beneficiile cabotajului?

Avantajul principal este legat de eficientizarea transporturilor rutiere de marfuri, prin diminuarea numarului de curse cu camioane sau trailere goale. Implicit, cresc si veniturile companiilor transportatoare, iar cheltuielile sunt reduse. Totodata, cabotajul este benefic si pentru mediu: scade poluarea si amprenta de carbon.

Cum sa nu profiti de aceasta oportunitate, mai ales daca locatiile clientilor pentru care ai de efectuat un transport iti sunt chiar “in drum”?!

Ce trebuie sa ai in vedere pentru a practica legal cabotajul?

In primul rand, este foarte important sa fii mereu la curent cu reglementarile la nivel european si national. In UE, cabotajul este reglementat de Regulamentul (CE) nr. 1072/2009 si vizeaza normele comune tuturor statelor. Ca regula de baza, ai dreptul sa efectuezi maxim 3 operatiuni de cabotaj (3 incarcari 3 descarcari )in orice stat membru UE, in termen de maxim 7 zile de la ultima descarcare din tara de destinatie. Totusi, nu este admisa mai mult de o singura operatiune pe tara, in maxim 3 zile de la intrarea vehiculului descarcat in acea tara asa cum am specificat in exemplul al 2-lea.

Totodata, fiecare stat membru are dreptul de a-si impune propriile reguli adiacente privind cabotajul. Spre exemplu:

        3. in Austria, in timpul cabotajului, este obligatoriu sa ai la bord toate documentele privind salariul transportatorului, traduse in germana;

        4.in Germania, autoritatile au dreptul de a intra in proprietatile si birourile proprietarilor de vehicule sau operatorilor de transport.

In al doilea rand, este necesar sa fii autorizat ca operator de transport comunitar. In acelasi timp, trebuie sa ai intotdeauna la bord cel putin urmatoarele documente, datate cu ultima descarcare si numarul de inmatriculare al autovehiculului:

  1. CMR pentru operațiunea de transport international;

  2. un document care indica parcursul fiecarei operațiuni de cabotaj, cu date de contact, semnatura si descrierea marfurilor livrate.

Prin aplicarea Pachetului de Mobilitate 1, se poate dovedi respectarea regulilor si prin inregistrarile din tahograf. Pe langa acest lucru Pachetul de Mobilitate 1 mai prevede si o perioada de 4 zile de repaus, dupa efectuarea celor 3 operatiuni de cabotaj, efectuate in cele 7 zile pentru a evita cabotajul sistematic ca acelas autovehicol in tara respectiva.

Ce se intampla daca efectuezi operatiuni de cabotaj ilegal?

Incalcarea sau abaterile de la legislatia europeana sau nationala atrag sanctiuni substantiale, incluzand chiar posibilitatea de retinere a autovehiculului sau interzicerea accesului pe teritoriul unui stat membru. Amenzile variaza intre 2.000 euro si ajung chiar si la 20.000 euro, in functie de sanctiunea savarsita si reglementarile statului respectiv.

Ca o concluzie, este de subliniat ca exista multe avantaje ale cabotajului, dar legislatia in vigoare trebuie respectata fara discutii. Daca ai nevoie de suport in cazul operatiunilor de cabotaj rutier sau iti doresti sa contesti amenzi primite, suntem aici pentru tine!

Distribuie postarea

Share on facebook
Share on print
Share on email

Ultimele Articole