Detasarea in Transporturi: Ghid de Intrebari si Raspunsuri Detasarea in Transporturi: Ghid de Intrebari si Raspunsuri - GLOBAL PARTNER DEVELOPMENT
Certificate Disponibile Gratuit
Certificate Disponibile Gratuit
69f3184c-3536-470e-888b-cb5c9eca1b55

Detasarea in Transporturi: Ghid de Intrebari si Raspunsuri

 

In mai putin de doua saptamani, incepand cu 2 februarie 2022, toti conducatorii auto care vor efectua curse de transport pe teritoriul Uniunii Europene vor trebui remunerati cu salariul minim aplicabil in tarile in care incarca, descarca sau in timpul unei operatiuni de transport cross-trade. Exista o singura exceptie de la aceasta reglementare, pentru cursele bilaterale intre Romania si oricare stat membru si cursa de retur.

 

Totusi, platforma IMI (sistemul de informare al pietei interne) nu este inca functionala. Desi nu este surprinzator, companiile de transport sunt ingrijorate pentru ca se apropie termenul de intrare in vigoare si nu vor sa riste amenzi suplimentare. Tocmai de aceea, tot mai multe firme apeleaza la consultanti pentru a-i indruma privind declararea soferilor detasati.

 

In luna decembrie a anului trecut, reprezentantii Comisiei Europene au organizat doua sesiuni de training in care au prezentat meniul interfatei publice a IMI. Au exemplificat toti pasii care trebuie parcursi pentru a inregistra unul sau mai multi soferi ai unei companii de transport. Au promis ca vor incarca tutoriale in toate limbile statelor membre pe site-urile Comisiei Europene si al ELA, care vor ajuta utilizatorii sa inteleaga cum se efectueaza operatiunile existente pe platforma IMI.

 

Abia acum cateva zile a fost publicata sesiunea de training din decembrie pe site-ul ELA. Aceasta sesiune este cea in care reprezentantilor asociatilor profesionale le-a fost aratat meniul portalului IMI, in premiera. Momentan, se pare ca este „suficient”, chiar daca termenul final este tot mai aproape. Nelinistea se simte in aer, dar trebuie sa avem rabdare.

 

Ce este declaratia de detasare si cum poate fi trimisa autoritatilor?

 

Pentru toate operatiunile cross-trade din Uniunea Europeana, angajatorul este obligat sa trimita declaratia de detasare a soferului catre autoritatile statului membru unde acesta este detasat. Aceasta trebuie trimisa inainte de a incepe operatiunea, pentru a nu intampina nicio dificultate. In cel mai rau caz, poate fi trimisa la momentul intrarii pe teritoriul tarii respective. Incepand cu 2 februarie 2022, declaratia de detasare va trebui incarcata pe platforma IMI, folosind interfata publica multi-lingvistica conectata cu ajutorul platformei noastre. Prin ea se vor putea declara toti soferii in interfata IMI, intr-un mod mult mai usor si va fi disponibil intotdeauna un suport in limba materna a fiecarui utilizator. Declaratia se va completa in limba materna si va fi tradusa automat in limba statului membru catre care se va trimite, datorita sistemului multilingual folosit de IMI.

 

Care este termenul de valabilitate al declaratiei de detasare si cum poate fi prelungit?

 

Declaratia de detasare poate fi inregistrata pentru minim o zi si maxim 6 luni. Daca soferii din compania ta efectueaza preponderent curse de transport intracomunitare, noi iti recomandam sa inregistrezi declaratiile pe 6 luni, pentru fiecare tara in care sunt realizate operatiuni de transport. NU este necesara cate o declaratie pentru fiecare operatiune de transport, ci pentru fiecare stat membru care este traversat si in care se realizeaza diverse operatiuni. Doar tranzitul este exceptat. Mai exact, cand pe teritoriul unui stat nu se efectueaza nicio incarcare sau descarcare, indiferent de durata tranzitului. Totusi, este nevoie de o dovada care sa demonstreze lipsa operatiunilor in tara respectiva.

 

Declaratiile de detasare nu se prelungesc automat, astfel ca va fi nevoie sa fie completata o noua declaratie cand expira cea anterioara. Acest proces este foarte simplu pentru ca meniul portalului IMI permite copierea datelor cu usurinta sau, daca alegeti sa folositi sistemul nostru, veti primi notificari, iar datele soferilor vor fi pastrate in platforma. Astfel, declaratiile se vor face mult mai rapid si usor.

 

Care sunt informatiile necesare pentru a completa declaratia de detasare?

 

  1. Identitatea operatorului (inserarea numarului licentei comunitare);
  2. Datele de contact ale managerului de transport/ale unei persoane de contact din statul membru de detasare care va tine legatura cu autoritatile din statul membru gazda;
  3. Identitatea soferului, adresa de rezidenta si numarul permisului de conducere;
  4. Data de incepere a contractului de munca al șoferului si legea aplicabila a acestuia;
  5. Data de incepere si de incheiere a detasarii;
  6. Numarul/numerele de inmatriculare ale autovehiculelor pe care le conduce;
  7. Serviciile de transport efectuate.

 

Ce documente sunt necesare la bordul autovehiculului privind detasarea?

 

Operatorul de transport si soferii trebuie sa se asigure ca au urmatoarele documente la bord:

  • declaratia de detasare, in format fizic sau electronic;
  • evidenta operatiunilor de transport care urmeaza sa fie efectuate in statul membru gazda (CRM-uri care trebuie sa contina toate datele completate privind incarcatura, cat si datele expeditorului, transportatorului si destinatarului);
  • inregistrarile tahografului vor avea simbolurile fiecarei tari si vor arata momentul in care soferul intra intr-un stat UE, altul decat cel de rezidenta (tahografele noi au aceasta optiune inclusa, iar la cele vechi trebuie sa se faca manual);
  • documentatia referitoare la remuneratia soferului pentru perioada de detasare aferenta fiecarei tari UE, in care acesta a efectuat transporturi (pentru tranzit nu se aplica);
  • contractul de munca sau alt document echivalent conform Articolului 3, din Directiva 91/533/CEE, a Consiliului UE;
  • fisele de pontaj legate de munca soferului si dovada platilor.

 

Foarte important este faptul ca fisele de pontaj, statele de plata si dovada platii remuneratiei nu trebuie prezentate, decat in caz de control. Asta nu inseamna ca, pana la momentul controlului, nu trebuie sa fie efectuate si la zi.

 

Restul documentelor vor fi controlate pe loc, iar agentii de control au dreptul sa ceara informatii suplimentare companiei de transport la care este angajat soferul in cauza. Se va folosi portalul IMI pentru aceste cereri, iar autoritatea competenta din tara de stabilire va cere datele aferente operatorului de transport.

 

Platforma IMI va ramane singura platforma relevanta pentru inregistrarea soferilor detasati?

 

Da, incepand cu 2 februarie 2022. Site-urile specializate ale statelor precum Franta, Olanda, Germania, etc nu vor mai avea aplicabilitate pentru celelalte state membre ale Uniunii Europene. Interfata publica conectata la IMI va fi singurul sistem obligatoriu pentru trimiterea declaratiilor de detasare si comunicarea cu autoritatile competente din tarile membre gazda.

 

Distribuie postarea

Share on facebook
Share on print
Share on email

Ultimele Articole