Ultima perioada a fost destul de “tumultoasa” in lumea transportatorilor: controale de la ANAF, amenzi ametitoare, procese deschise la diverse instante judecatoresti si noi propuneri legislative. Nu este deloc usor sa tii pasul cu toate aceste provocari, dar un lucru este sigur: schimbarile sunt inevitabile si trebuie gasite solutii personalizate cat mai curand. Indiferent de modificarea reglementarilor interne, din Romania, care pot fi sau nu adoptate in urmatoarea perioada, Pachetul de Mobilitate va intra in vigoare anul viitor, in 2022, si trebuie sa fii pregatit. Ar fi indicat sa concepi de pe acum diverse strategii, pe care sa le testezi in timp, ca sa vezi care functioneaza cel mai bine in compania ta. Nu uita sa iei in considerare scenariile cele mai negre si posibilele schimbari ale mediului de afaceri, care pot surveni oricand, avand in vedere contextul global actual.
Momentan, controalele din partea ANAF si a Ministerului Finantelor continua, chiar daca au inteles ca reincadrarea diurnelor nu are nicio baza legala. Sunt vizati toti prestatorii de servicii in strainatate, nu numai firmele de transport international si firmele de constructii, dar acest detaliu nu ii “incalzeste” cu nimic pe transportatori. Schimbarea acordarii diurnelor prin limitarea pragului maxim de neimpozitare la de 3 ori salariul de baza poate avea o influenta extrem de daunatoare afacerilor din industria transporturilor. Acest proiect de lege pare tot mai real, avand in vedere ca multi politicieni si multe partide politice sustin aceasta propunere. Ramane doar aprobarea Parlamentului care poate fi mai curand decat ne asteptam.
Ce se intampla daca se aproba acest proiect de lege “revolutionar”?
Pe scurt: transportatorii romani vor pierde avantajul fiscal al acordarii unei diurne substantiale, de 70-75 de euro, iar costurile operationale vor creste. Asta inseamna ca Romania isi va pierde avantajul competitiv fata de tarile est-europene, devenind aproape imposibil pentru companiile romanesti sa concureze cu ceilalti operatori de transport internationali. Optiunea de a creste salariile de baza ale soferilor aduce unei companii transportatoare cheltuieli lunare de aproximativ 150 euro/sofer. Mai concis, circa 40% din profitul pe care o firma il poate inregistra prin exploatarea unui camion ar trebui sa fie redistribuit catre aceste noi cheltuieli lunare cu salariile conducatorilor. Devastator am putea spune, daca luam in considerare statisticile actuale: din cele 40.000 de companii de transport din Romania, doar 360 au profit peste 100.000 de euro. Celelalte firme se lupta, practic, pentru supravietuire: multe dintre ele sunt pe pierdere, iar celelalte au profituri de cateva mii de euro pe an. Cresterea taxelor si impozitelor pentru soferi ar avea un singur rezultat: falimentul. Ceea ce ar influenta toata economia Romaniei, avand in vedere cele 6 miliarde de euro pe care transportatorii le aduc acasa anual. Inclusiv taxele si impozitele actuale platite pentru soferii angajati au un aport semnificativ, nimic nu este de neglijat.
Care ar putea fi solutiile?
Daca Pachetul de Mobilitate va obliga angajatorii sa creasca salariile de baza si sa reduca diurna, statul roman ar putea ajuta aceasta industrie prin reducerea gradului de impozitare al muncii sau neimpozitarea salariului minim. Ale optiuni ar fi acordarea unor indemnizatii de cazare, precum cele ale bugetarilor, de 230 lei/noapte sau reducerea accizelor la combustibil. Cerintele costisitoare trebuie compensate cumva!
Desi sunt multe neclaritati momentan in acest proiect de lege si trebuie stabilite clar toate datele, inclusiv metoda de calcul a diurnelor, cel mai important este sa ai resursele necesare implementarii oricarei noi reglementari.