Sunt deja aproape 2 ani de cand a inceput “lupta” intre ANAF si transportatori, dar ne apropiem, in sfarsit, de un verdict: Ministerul Finantelor Publice propune incheierea celui de-al doilea episod de impozitare al diurnei soferilor detasati transnational printr-o amnistie fiscala. Totodata, se va clarifica si regimul fiscal al tuturor formelor de diurne din Codul Muncii.
Ce reglementari noi va aduce acest Proiect de Lege?
De departe cea mai intriganta schimbare propusa este limitarea plafonului neimpozabil al diurnelor la de 3 ori salariul de baza aferent zilelor de detasare transnationala. Avand in vedere ca inaintarea acestui Proiect de Lege va fi in regim de urgenta, in cel mai scurt timp, este dificil de adus alte modificari din partea transportatorilor. Ca sa nu mai vorbim de posibilele proteste care se doresc a fi cat mai restranse sau chiar anulate. Dar este de inteles, daca privim din punctul de vedere al celor de la conducere. Insa transportatorilor li se va da tot business-ul peste cap… la ce alta metoda sa apeleze pentru a se face auziti daca altfel nu se poate?!
Totusi, parerile sunt impartite referitor la noile reglementari. Unul dintre articolele modificate va aduce discriminari clare intre persoanele aflate in aceeasi situatie privind actul administrativ. Mai concret, o societate care a parcurs toate procedurile judiciare si a primit verdictul de respingere din partea instantei nu este cu nimic mai vinovata decat una care nu a contestat actul administrativ in instanta. Practic, ambele acte raman valabile si executorii. Proiectul de Lege al amnistiei fiscale pe diurna zice altfel: prima societate nu beneficiaza de anularea din oficiu a obligatiilor fiscale, dar a doua, da, beneficiaza. Concluzia este ca vor aparea multe dispute pe acest subiect, fiind atat de interpretabil noul proiect de lege si deloc fair play.
Totodata, unii avocati afirma ca o Lege a Amnistiei Fiscale este indeajuns de clara incat sa nu fie nevoie de norme de pus in aplicare, care intotdeauna vor prelungi orice procedura de anulare a impozitelor fiscale si a procedurilor de executare silita. Inclusiv in cazul restituirilor, daca unele companii au platit deja anumite sume, amnistia fiscala nu are nevoie de clarificari.
Diferente pentru transportul bilateral
Pentru ransportul international bilateral unde soferii nu pot fi incadrati ca “detasati”, ci sunt doar “delegati”, nu se modifica nimic privind impozitarea diurnei. Ceea ce inseamna ca ei vor putea primi in continuare diurna neimpozabila de pana la 87,5 euro/zi. Numai soferii care fac curse cross-border vor primi o diurna maxima neimpozabila de 3 ori salariul de baza.
Cheltuieli cu salariul si diurna, in cifre
La un calcul simplu, pentru un salariu brut de 2.300 lei pe luna si 21 de zile lucratoare, ar iesi o diurna deductibila de 66 euro pe zi. Totusi, daca salariul de baza se raporteaza la toate zilele de detasare, inclusiv cele nelucratoare, atunci diurna pe zi ar ajunge la 46 de euro. O diferenta cu un impact major atat pentru transportatori, cat si pentru companiile angajatoare. Aceste detalii trebuie sa fie stabilite foarte clar, dar momentan, totul este discutabil.
Ce este de facut pentru a indeplini noile norme fiscale din Proiectul de Lege daca iti doresti sa pastrezi veniturile actuale ale soferilor?
“Simplu” si rapid! Salariile trebuie marite de la 3.000 lei in sus. Ceea ce ar insemna o cheltuiala lunara suplimentara de peste 145 euro. Ceea ce duce la o posibila scadere a marjei de profit, care ar putea ajunge sub 1%. Vesti nu prea entuziasmante, nu-i asa?!
Desi este dificil de anticipat care va fi verdictul acestui Proiect de Lege si cum va fi interpretat, important este ca Tu sa fii mereu informat cu ultimele modificari. Urmareste articolele noastre in continuare si noi te vom tine la curent!