Luna iunie a fost plina de provocari in lumea transportatorilor. Controale ANAF, proteste in toata tara, sugestii de modificari ale legislatiei… insa toate in defavoarea angajatorilor. Speram ca situatia se va stabiliza curand si anul 2021 se va incheia cu multe realizari si obiective atinse pentru fiecare dintre voi.
De ce au inceput proteste atat de vehemente?
In primul rand, din cauza controalelor fiscale ale celor de la ANAF. Decizia privind reincadrarea diurnelor acordate soferilor ca venituri de natura salariala si impozitarea acestora cu impozit pe venit si contributii sociale a starnit multe controverse. De obicei, ANAF-ul efectueaza verificari pe ultimii 5 ani, asa ca rezultatele ar putea fi devastatoare. Companiile care detin zeci sau chiar sute de camioane vor fi cele mai afectate, sanctiunile ajungand la milioane de euro.
Cum vor fi platite aceste amezi care depasesc, cel mai probabil, cifra de afaceri a firmelor? Buna intrebare! Va fi aproape imposibil; asa ca, protestele aparute nu sunt deloc o surpriza.
Totodata, transportatorii isi doresc sa nu mai fie discriminari fiscale intre angajatii de la stat si privat. Mai precis, este vorba de prevederile HG 714/2018 privind decontul cu cheltuielile de cazare, pana in 230 de lei pe noapte, fara documente justificative pentru bugetari. Ar fi minunat sa fie aplicabil si pentru privati, nu-i asa?!
Si, nu in ultimul rand, un alt motiv care aduce controverse este posibilitatea de introducere a vinietei pe kilometru, pe principiul “poluatorul plateste”. O idee promovata intens de Comisia Europeana, insa neaplicata in niciun stat membru.
Care este situatia actuala, dupa proteste?
Deocamdata, lucrurile stau cam asa:
-
protestele transportatorilor au determinat ANAF-ul sa transmita cateva clarificari privind regimul fiscal si modul de acordare al indemnizatiilor de delegare, detasare si diurna;
-
nu au mai aparut alte notificari privind noua metoda de calcul a rovinietei, care ar putea creste substantial taxele de drum pentru transportatorii de marfuri si, implicit, preturile produselor la raft;
-
inca nu s-au luat masuri pentru eliminarea tratamentului fiscal discriminatoriu de care beneficiaza angajatii la stat fata de privati.
Ce spune ANAF-ul despre indemnizatiile de detasare?
Chiar daca nu vine neaparat cu noutati, ANAF-ul a dorit sa sublinieze ideea ca indemnizatia platita in cazul unei detasari transnationale nu se delimiteaza de detasarea platita conform Codului Muncii.
La ce se refera mai exact?
La faptul ca indemnizatia detasarii transnationale nu se impoziteaza diferit fata de indemnizatia de detasare sau delegare platita conform Codului Muncii. Adica, atat Legea 16/2017, cat si Codul Muncii sunt deopotriva aplicabile. Dispozitiile Ordonantei de Urgenta a Guvernului 28/20 iunie 2015 pentru modificarea si completarea Legii 344/2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale nu modifica tratamentul fiscal al sumelor acordate cu titlu de indemnizatie de delegare sau detasare in tara si strainatate a personalului angajat cu contract individual de munca. Teoretic, indemnizatia ramane neimpozabila in limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna. Ce depaseste acest plafon este considerat venit impozabil asupra caruia se aplica Codul Fiscal.
Totusi, inca sunt nelamuriri privind reglementarile si legislatia aferenta indemnizatiilor de detasare. Inclusiv referitor la elemente din contractul individual de munca si cheltuieli de transport, cazare si masa care ar trebui incluse in baza de calcul a salariului minim.
Toate acestea au determinat trimiterea diverselor adrese catre ANAF pentru a aduce o mai mare claritate asupra intregii situatii.
Ce este de facut momentan?
Pana apar noi lamuriri si concluzii finale, nu trebuie sa iti faci griji! Lucreaza la visul tau in continuare si daca intampini probleme, poti apela la noi cu incredere!